Direct aanmelden!

Tijdens je zwangerschap kun je te maken krijgen met allerlei klachten die typisch voorkomen passen bij de zwangerschap. Vaak helpt het al als je weet wat de oorzaak van een klacht is. Daarom hebben we uitleg en tips voor je op een rijtje gezet!

Aambeien

Aambeien zijn een weinig besproken maar veel voorkomende kwaal. Een kwart tot de helft van de bevolking heeft er (tijdelijk) last van. Aambeien zijn zwellingen van bloedvaten rondom de anus die of inwendig klachten geven, of uitstulpen naar buiten. Veel voorkomende klachten zijn jeuk, irritatie, pijn en bloedverlies na het hebben van ontlasting. Zwangerschap verhoogt de kans op aambeien doordat de druk in de buik groter is. De groeiende baarmoeder belemmert de terugvoer van bloed naar het hart en de zwangerschapshormonen zorgen er voor dat de darmactiviteit vermindert. Door de verminderde darmactiviteit moet er vaak harder geperst worden op ontlasting en worden de aambeien gevormd en naar buiten geduwd. Persen tijdens de bevalling heeft soms hetzelfde effect.

Aambeien hoeven maar zelden operatief verholpen te worden. Vaak zijn de volgende tips voldoende:

  • drink veel (2-2,5 liter per dag) om ontlasting zacht te houden
  • eet voldoende vezels
  • beweeg genoeg
  • ga direct naar het toilet bij aandrang
  • probeer te ontspannen en zo min mogelijk te persen, neem de tijd
  • neem een zitbad van warm water, direct na de ontlasting ter verlichting
  • lees ook de tips bij obstipatie

 

Wanneer er toch behandeld moet worden is het verstandig om met ons te overleggen. Afhankelijk van wat de oorzaak lijkt of  op geleide van de klachten kunnen we kiezen voor pijnverlichting door bepaalde zalf, vermindering van de obstipatie door medicijnen of behandeling met tabletten. Na de bevalling gaan aambeien vaak vanzelf weer over mits je voldoende drinkt en beweegt. Heb je last van aambeien of van bloedverlies uit de anus zonder dat je aambeien hebt, meldt het ons.

Tip: Eventueel kun je zelf ook Curanal bestellen op www.curanol.nl

Bandenpijn

Bandenpijn is een vervelende, stekende pijn aan de zijkant van je onderbuik. Vooral na intensieve bewegingen voel je het sterk. De banden zorgen ervoor dat je baarmoeder op zijn plaats gehouden wordt. Maar door de groei van de baarmoeder rekken de banden op, wat pijn kan veroorzaken. Bandenpijn kan geen kwaad voor jou of je kindje. Vaak heb je last van bandenpijn tijdens een groeispurt van je baarmoeder. Gelukkig is het daarom meestal van tijdelijke aard.

Tips bij bandenpijn

  • Vaak helpt het om warmte aan te brengen op de plek waar je de bandenpijn voelt. Denk hierbij aan je eigen warme handen, een kruik of de douchestraal.
  • Verander niet te snel van houding.
  • Probeer te ontspannen, zorg dat je comfortabel zit of ligt.
  • Soms voelt het fijn om ruimte te maken in je buik, door te gaan liggen. Dan is het vaak ook fijn om met een kussen tussen je knieën op je zij te liggen.

Bekkenklachten

In de zwangerschap verweken verbindingen tussen de gewrichten (de scharnieren tussen twee botdelen) onder invloed van je hormonen. Hierdoor is de doorgang van je bekken tijdens de geboorte van je kindje wat groter. Naast de verweking van de gewrichten, neemt ook je gewicht toe. Deze twee dingen zorgen voor een extra belasting van het bekken. Dit kan bij sommige vrouwen tot uiting komen in pijn bij het schaambot, pijn in de heupen en/of in de onderrug. Vaak straalt de pijn uit naar de bovenbenen en kan het zelfs een tintelend en doof gevoel geven. Mochten deze klachten je belemmeren in je dagelijks functioneren, bespreek het dan ook tijdens je controle met ons. Mogelijk is therapie bij een houdings- en bewegingstherapeut een oplossing voor jou.

Tips tegen bekkenklachten

  • Verdeel je gewicht over beide benen, beweeg symmetrisch en neem een symmetrische houding aan in rust
  • Loop de trap op tree voor tree en probeer het traplopen te verminderen
  • Draai eerst op je zij als je uit bed gaat, en houd je benen dicht bij elkaar bij het uit bed stappen
  • Neem regelmatig momenten van rust
  • Blijf niet te lang in 1 houding staan, zitten of liggen
  • Denk aan de stabiliteit van je bekken bij bewegingen
  • Vermijdt stofzuigen en dweilen.

Blaasontsteking

De kans op een blaasontsteking is tijdens de zwangerschap en in het kraambed verhoogd, omdat je afweer verminderd is. Ook speelt de invloed van het hormoon progesteron een rol. De signalen die kunnen duiden op een blaasontsteking zijn tijdens de zwangerschap en in het kraambed veel minder duidelijk aanwezig.

De signalen

  • zeurderige pijn in je onderbuik
  • branderig gevoel tijdens of na het plassen
  • pijn in je onderrug
  • het gevoel dat je moet plassen en er komt niks
  • sterk ruikende, troebele urine
  • harde buiken

 

Wanneer je deze klachten hebt, is het verstandig om na overleg met ons wat urine naar de huisarts te brengen. De urine kan dan gecontroleerd worden op een blaasontsteking. Wanneer je inderdaad een blaasontsteking hebt, heb je antibiotica nodig.

Wanneer je buiten de zwangerschap al gevoelig bent voor een blaasontsteking geven we je een aantal tips om een blaasontsteking (tijdens de zwangerschap) te voorkomen.

Tips tegen blaasontsteking

  • Veel drinken (minstens 2 liter per dag)
  • Wanneer je herhaaldelijk blaasontsteking hebt, kan het gebruik van cranberryproducten helpen in het voorkomen van blaasontsteking. Als behandeling is het niet zinvol.
  • Ga plassen nadat je geslachtsgemeenschap hebt gehad

Bloedverlies

Veel zwangeren hebben in het begin van de zwangerschap last van bloedverlies. Dit betekent niet automatisch dat er een miskraam zal optreden. Uiteindelijk eindigt 1 op de 10 zwangerschappen in een miskraam. Vaak is een bloeding het gevolg van een betere doorbloeding van de baarmoedermond. Het weefsel is als het ware gevoeliger. Meestal zie je bloedverlies dan ook ontstaan na hard hoesten, niezen, harde ontlasting of vrijen. In dit soort gevallen gaat het dan om wat druppels soms rood, maar meestal bruin bloedverlies. Vaak neemt dit bloedverlies ook snel weer af.

Miskraam

Als je zwangerschap toch eindigt in een miskraam zal het bloedverlies toenemen. Daarbij krijg je meestal ook buikpijn. Vaak is het een sterk menstruatieachtig gevoel wat kan uitstralen naar rug en benen. Bloedverlies bij een miskraam kan heel heftig zijn en soms wel meer dan een week aanhouden. Je kan 2 doordrenkte maandverbanden per dag, stolsels of het vruchtzakje verliezen.

Een miskraam is helaas niet te voorkomen of te behandelen. Het wordt niet veroorzaakt omdat je zo hard hebt gewerkt, gemeenschap gehad hebt of gesport! Wel kan je een verhoogd risico hebben op een miskraam, door roken, alcoholgebruik of bij bepaalde infecties.

Bel ons bij een mogelijke miskraam en vang de stolsels op die je verliest. Bij een (dreigende) miskraam willen we je graag onderzoeken en eventueel ook een echo maken. Daarnaast zullen we vooral proberen je emotionele steun te geven. Een miskraam kan bij sommige vrouwen het idee geven dat ze falen. Gevoelens zoals schuld, ongeloof, boosheid of jaloezie naar andere zwangeren komen veel voor en zijn begrijpelijk. Daarom is er over praten heel belangrijk en kun je bij ons altijd terecht met al je vragen.

Na een miskraam kan het wenselijk zijn een afspraak te maken voor een nagesprek. Een moment voor jullie vragen, voor nabespreken en ook misschien om na te denken over een komende zwangerschap en hoe de begeleiding er dan uit zal zien.

Heb je bloedverlies en ben je ongerust? Bel ons gerust!

  • Tip 1: Lees dit boek: ‘Als je een prille zwangerschap verliest’ Auteurs: Spitz, Keirse en Vandermeulen. ISBN 978-90-209-8841-3
  • Tip 2: In deze cliëntenfolder vind je informatie over herhaalde miskramen.

Brandend maagzuur

Je kunt last krijgen van brandend maagzuur gedurende je hele zwangerschap. Dit komt doordat de afsluitende maagspier wat minder krachtig werkt door het zwangerschapshormoon. Wanneer je verder gevorderd bent in de zwangerschap, komt je maag ook in de verdrukking door de baarmoeder en kan brandend maagzuur optreden. Het maagzuur wordt dan omhoog gedrukt, de slokdarm in. Dat is met name vervelend als de maag vol is. De beste remedie is daarom kleinere maaltijden te eten waardoor de maag niet zo vol zit. Eet liever zes keer per dag een kleine maaltijd dan drie keer per dag een flink bord vol.

Tips tegen brandend maagzuur

  • Gebruik geen koolzuurhoudende dranken en niet teveel kauwgom.
  • Let op met scherpe kruiden, koffie, sinaasappelsap en chocola. Deze kunnen de maag prikkelen.
  • Eet niet te vet. Vet blijft namelijk lang in de maag.
  • Gebruik zuivelproducten zoals karnemelk, melk, vla, yoghurt en kwark.
  • Het eten van een biscuitje of droge cracker absorbeert maagzuur.
  • Buk niet voorover, maar zak door de knieën.
  • Eet de laatste drie uur voor het slapen gaan niet teveel meer.
  • Zet het hoofdeinde van het bed iets hoger of leg een kussen onder het matras.

 

Als deze tips onvoldoende helpen kan je bij de apotheek een drankje halen dat het maagzuur remt, Gaviscon of Antagel. Je kunt ook een Rennie proberen en je kunt ook om een recept vragen voor een officiële maagzuurremmer op het spreekuur.

Candida (schimmelinfectie)

Candida is een schimmelinfectie die veroorzaakt wordt door gistachtige schimmels. Een gist is bij vrijwel iedereen aanwezig als een normale bewoner van de huid, de mond, de darm en de vagina en vormt met de daar aanwezige bacteriën een zeker evenwicht. Door diverse factoren kan deze gist een schimmel gaan vormen. Dit kan gebeuren onder invloed van medicatie (antibiotica), verhoogde bloedsuikerwaardes, doordat het immuunsysteem trager werkt in de zwangerschap, of door slechte hygiëne. In sommige gevallen is een candida schimmelinfectie zeer hardnekkig en steekt steeds opnieuw de kop op.

Er kunnen diverse klachten ontstaan bij het hebben van candida. De meest voorkomende in de zwangerschap zijn:

  • Vaginale jeuk
  • Afscheiding die sterk geurt
  • Afscheiding die groenig of gelig is van kleur
  • Brandend gevoel bij het plassen
  • Jeuk in de liezen
  • Eczeem, huiduitslag of huidirritatie
  • Pijnlijke gemeenschap

 

Het is belangrijk dat een candida wordt behandeld. Met name in de tijd dat je de bevalling kunt verwachten is het belangrijk dat je candida behandelt. Wanneer je bevalt en er is sprake van (een niet goed behandelde) candida, kan de baby deze oppikken in het baringskanaal en zo spruw ontwikkelen. Een lastige kwaal, die problemen kan opleveren bij het geven van borstvoeding.

Een candida bestrijden, kan door middel van het gebruik van medicatie. Vraag ons of je huisarts om een recept. Verder zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je het beste kunt vermijden indien er sprake is van hardnekkige candida. Als behandeling is dit echter onvoldoende. Candida infectie voorkomen kan onder andere door het opvolgen van de volgende tips:

  • Gebruik bij het wassen van je vagina en omgeving geen zeep
  • Draag geen inlegkruisjes, wissel liever vaker je ondergoed
  • Draag bij voorkeur geen syntetisch ondergoed, maar katoen
  • Was je ondergoed heet, op 90 graden
  • Ga na het hebben van gemeenschap plassen en was jezelf
  • Na toiletgang van voren naar achteren afvegen
  • Maak een eventuele kuur af

Duizeligheid

Duizeligheid kan in de zwangerschap verschillende oorzaken hebben. Soms komt het omdat je bloedsuiker wat aan de lage kant is. In je zwangerschap is het daarom verstandig om vaker in kleinere porties te eten. Dus je normale hoeveelheid eten, of iets meer, maar dan verdeeld over de dag. Verder is het vaak zo dat je bloeddruk een beetje daalt in de loop van je zwangerschap. Tegen het midden van de zwangerschap is het op het laagst. Dan kun je ook duizeligheid voelen.

Zeker als je bedenkt dat je al vanaf 12 weken zwangerschap ook nog eens ongeveer 1,5 liter extra bloed hebt, waarvan een groot gedeelte zich in je lichaam onder je hart bevind (buik en benen). Je hoofd komt dan relatief tekort en ook dat zorgt voor duizeligheid. Probeer dan eens om ‘circulatie-oefeningen’ te doen: gebruik je kuiten als spierpomp.

Maak verder niet teveel plotse bewegingen (snel opstaan uit bed of vanaf een stoel). Als je veel last hebt kun je je hoofd tussen je knieën buigen, je handen gevouwen in je nek leggen en tegendruk geven terwijl je probeert je hoofd omhoog te duwen. Dan merk je vaak dat de duizeligheid wegtrekt.

Hoofdpijn

Hoofdpijn komt vaak voor in de zwangerschap. Over de oorzaken zijn de meningen verdeeld. Er wordt gedacht dat de zwangerschapshormonen een rol spelen. Tevens zal bij mensen die al geregeld spanningshoofdpijn hebben, dit vaker voorkomen doordat er meer rek en trek op de rug komt te staan door de groeiende buik. De kracht die daarmee op de rug komt trekt dan door naar de nek en het achterhoofd. Een rol heeft echter ook het toegenomen bloedvolume in de zwangerschap. Doordat er meer bloed circuleert dient het vocht ook goed aangevuld te worden om zo een (relatief) vochttekort te voorkomen. Om de hoofdpijn te beperken is het verstandig om de volgende leefregels in acht te nemen:

  • drink ruim voldoende (2 – 2,5 liter per dag)
  • zorg voor voldoende beweging
  • zorg voor een goede houding (zit rechtop, sta op twee benen, wissel houdingen af)
  • zorg voor voldoende (nacht-) rust
  • probeer stress te voorkomen of te beperken
  • stop met roken

 

Indien nodig mag eventueel paracetamol gebruikt worden in de maximale dosering van 3 maal 2 tabletten van 500 mg. Gebruik een variant zonder codeïne en drink er voldoende water bij. Helpen bovenstaande leefregels niet of onvoldoende, meldt het ons altijd.

Let op: heb je behalve hoofdpijn ook last van gezichtsproblemen (sterretjes zien), pijn in de bovenbuik of overmatig vocht vasthouden, neem dan contact met ons op. Deze klachten kunnen passen bij zwangerschapshypertensie (hoge bloeddruk).

Jeuk

Jeuk is een veel voorkomende klacht in de zwangerschap. De meeste zwangeren hebben last van jeuk, met name op de buik. Dat komt door de rek die op de huid staat doordat je buik groeit. Doordat je huid meer doorbloedt is als je zwanger bent, voel je bovendien ook meer. Dat geldt voor ieder gevoel: mensen die normaal goed tegen kietelen kunnen bijvoorbeeld, kunnen er vaak minder goed tegen als ze zwanger zijn.

Soms is jeuk echter een verschijnsel wat wel duidt op een serieus probleem, wanneer er sprake is van zwangerschapscholestase. Dat betekent dat de gal vanuit je galblaas minder goed werkt en daardoor de afvalstoffen uit je lijf minder goed afgevoerd worden. Deze afvalstoffen zorgen dan voor jeuk, met name in de ‘uiteinden’ van je lichaam: je handpalmen en je voetzolen. Uiteindelijk zal deze jeuk zich uitbreiden over het gehele lichaam. Vaak is de jeuk dan ook zo vervelend dat het van invloed is op het slapen.

Twijfel je of de jeuk die je hebt, normaal is en erbij hoort of dat het een serieus probleem kan zijn: meldt het ons altijd.

Tips tegen jeuk

  • probeer niet te warm te douchen, dan zorg je dat je huid niet nóg meer doorbloedt wordt en je nog meer last hebt van de jeuk.
  • Houdt je huid vet, een droge huid jeukt meer.
  • Smeer bijvoorbeeld mentholgel ter verkoeling op de jeukende plaatsen.

Misselijkheid

Vermoedelijk speelt het hormoon hCG een rol bij het ontstaan van misselijkheid. Veel vrouwen hebben vooral ‘s ochtends last van misselijkheid en/of braken. Na de eerste drie tot vier maanden is de misselijkheid meestal over.

Tips tegen misselijkheid

  • Drink en eet meteen iets bij het wakker worden, dus nog vóór het opstaan!
  • Regelmatig kleine porties eten helpt vaak tegen de misselijkheid.
  • Drink voldoende, zeker als de misselijkheid gepaard gaat met braken, maar vermijd grote hoeveelheden tegelijk.
  • Drink geen koolzuurhoudende dranken.
  • Eet niet te vet of te gekruid.
  • Niet plotseling overeind komen.

 

Je moet contact met ons opnemen als je helemaal niets meer binnenhoudt, als je minder plast of als je veel afvalt. Ook in de laatste maanden van de zwangerschap kun je last hebben van misselijkheid. Dit komt vooral doordat de baarmoeder tegen de maag drukt. Probeer daarom kleine maaltijden te eten. Eet liever zes keer per dag een kleine maaltijd in plaats van drie keer een bord vol.

Obstipatie

Het hormoon progesteron werkt verslappend op de spieren in de darmwand. Daardoor krijgen veel vrouwen tijdens de zwangerschap last van verstopping.

Tips tegen obstipatie

  • Eet regelmatig en sla vooral het ontbijt niet over.
  • Drink veel: ten minste twee liter per dag.
  • Eet veel vezels, minstens twee stuks fruit en twee opscheplepels groente per dag.
  • Zorg voor voldoende beweging, dit stimuleert de darmen.
  • Geef gehoor aan elke aandrang, ga meteen naar het toilet en neem er de tijd voor.
  • Gebruik eventueel wat extra zemelen. Omdat zemelen veel vocht opnemen in de darmen is het belangrijk om veel te drinken bij het gebruik van zemelen.
  • Roosvicee Laxo, gebroken lijnzaad, Stimulance van Nutricia of Danone Activia werken laxerend en zijn verkrijgbaar bij de supermarkt.

 

Indien je last blijft houden van obstipatie, ondanks het navolgen van deze tips, neem dan contact op.

Spataderen

Spataderen (ook wel varices genoemd) herken je vaak voor het eerst in de zwangerschap. Je herkent spataderen aan blauwe, oppervlakkige vertakte bloedvaten op het been. Soms zijn ze dikker en meer als kabels gevormd. Zwangerschap zorgt er voor dat je meer kans hebt op het ontstaan van spataderen doordat:

  • Er meer bloed circuleert dan normaal (tot 1,5 liter)
  • De vaatwand slapper is door het zwangerschapshormoon
  • De groei van de baarmoeder de terugstroom naar het hart belemmert

De meeste spataderen geven geen of maar weinig klachten. Als er toch klachten zijn, bestaat dat meestal uit een moe en zwaar gevoel in de benen, jeuk (door de rek van de huid), pijn of bloedingen uit de spatader. In de zwangerschap is het niet mogelijk de spataderen te behandelen door laser of wegspuiten. Het aan laten meten van steunkousen kan wel helpen tegen de moeheid en om erger te voorkomen. Er zijn maar weinig complicaties van spataderen. Soms kan een spatader gaan ontsteken (tromboflebitis), te herkennen aan rode / warme / pijnlijke plekken op het been. Als je daar last van hebt is het zinvol om ons dat te melden zodat we kunnen kijken wat de behandeling moet zijn. Spataderen kunnen ook rondom de vagina voor komen, ook dan kan een steunpanty zinvol zijn. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Tips tegen spataderen:

  • voorkom lang staan en als je toch lang moet staan: doe circulatie-oefeningen
  • vraag om een verwijzing om steunkousen aan te laten meten bij Huidtherapie for your skin  (tegenover onze praktijk gevestigd)

Vermoeidheid

Vermoeidheid is een typische zwangerschapsklacht. De meeste zwangeren hebben er last van. Oorzaak is dat de zwangerschap je veel energie kost (net zoveel als een fulltime baan). Voornamelijk in het begin en tegen het einde van de zwangerschap heb je last van vermoeidheid. Geef maar toe aan de signalen van je lichaam en neem tijdig je rust. Meestal krijg je rond 18 tot 20 weken je energie weer wat terug.

Bespreek je vermoeidheid wel met ons. Mogelijk kunnen we je helpen met tips of zoeken naar een andere oplossing.

Tips bij vermoeidheid:

  • Verdeel je werkzaamheden over de dag en leg je lat niet te hoog.
  • Probeer af en toe bij te slapen.
  • Besteed taken uit en accepteer een helpende hand.
  • Kijk nog even onder Leefwijze en preventie hoe je slaappatroon verandert.